lördag, juli 15, 2006

Sparreholms slott.


Mc-tur idag till Sparreholms slott - fiket ligger till höger om det som syns på bilden ovan.
Museum med gamla bilar samt vagnslider med gamla hästvagnar stod på visningsmenyn men vi tänkte oss en fika enbart och...

...i väntan på fika så är det skönt att sitta en stund efter att ha suttit på hojen ett tag. ;-)
Sparreholm får mig alltid att minnas barndomen och Sparreholmsträffarna med Harry Brandelius...jag har faktiskt sett Nacka Skoglund klacka ner en tvåkrona i hans egna bröstficka...det ni...då var det inte höga krav på underhållning inte!
Tror han sjöng också..."Vi hänger me´"!
Men den där två-kronan tyckte jag var alldeles fantastiskt och sitter som gjuten i minnet!
Det var väl ett av hans paradnummer när han turnerade i folkparkerna på 60-talet.
Det fanns en annan snubbe också som hette Georg Adelly ...men det enda jag minns av honom var att han hade så långa fingrar som kunde "orma" sig om sjutton...tyckte det var helt fantastiskt att man kunde göra så med händerna.
Vad han annars var känd för vet jag inte men troligtvis var han komiker...har för mig att jag sett honom i någon svensk film.
Min pappa och mamma var ofta på Sparreholmsträffarna och liten som jag var så var jag ju tvungen att hänga med men jag har bara goda minnen av träffarna även om jag inte minns så mycket.

Skitmysigt fik som ni ser...gammalmiljö och hembakta bullar och frugan står vid disken och som vanligt..."Jaha, vad ska jag välja nu då?" ;-)



På väg hem tog vi en sväng förbi Halla kyrka...vägen är jättehärlig att åka på...slingrar sig genom ett genuint sörmländskt landskap med böljande åkerfält, vackra blommande gula rapsfält, lagårdar och röda stugor med vita knutar och det doftar blommor och skit om vartannat...här och var...underbart!

Inga kommentarer: