lördag, juli 15, 2006

Brokeback Mountain…

…vi har sett filmen på bio och nu har den kommit på DVD.
En i mitt tycke helt lysande film, en underbar kärleksfilm med ett möte mellan två män som ska vakta en fårjord uppe i bergen och som i förlängningen skapar en förbjuden längtan i ett amerikanskt 1963 där homosexualitet betraktas som icke macho och fjolligt.
Miljön är Wyoming och ett underbart landskap inramar handlingen.
Männen är så mycket macho som det bara går att vara, de är marlboromän och starka…cowboyhattar och boots... och slåss gör de när de inte kan visa eller förmedla känslor inför varandra.
Det är gripande.
För mig är film något som jag vill ska beröra, jag vill sugas med i en handling utan att tänka på att det är en film.
Och jag vill framförallt inte att det ska vara förutsägbart…jag vill sitta och vänta på ”hur ska det här sluta”?
Idag har jag sett så många filmer att jag blivit oerhört kräsen på vad jag vill se och det är inte många filmer som jag kan sätta en hög kvalitetsstämpel på.
Brokeback Mountain är en sån film som får högsta betyg.
Visst, jag tycker Die Hard också är en bra film, underhållande på sitt sätt i sin genre men pratar vi film med substans och en handling gjord med hjärta och smärta, där människorna berör och man går ut från biografen med känslor av vemod, saknad och ”jag ville aldrig att filmen skulle ta slut” då är det en film som dröjer sig kvar lääänge i medvetandet.
Rekommenderas!

Inga kommentarer: