tisdag, juni 20, 2006

Snart tre år sen min Ci-operation...

...och hur tycker jag det fungerar idag?
Det fungerar rätt så bra faktiskt, även om jag ibland kan tycka att det skulle kunna vara bättre.
Är beroende av både happen och cippen för att talförståelsen ska kunna ligga på en tillfredställande nivå, plus avläsningen också då förstås.
Cippen ger mig diskanten och happen ger mig basen och när båda får samspela så uppstår vad man kan kalla för ljuv musik!
Det är förvånansvärt att man kan uppfatta ljuden så att båda sidorna samverkar till en enda ljudupplevelse i hjärnan!
Det är därför det kan ta lite tid innan man blir så pass van vid alla de nya ljudintrycken och hjärnan har ställt om sig till att höra allt det nya.
Har inget obehag av att ligga på huvudkudden med den opererade sidan...det försvann efter några månader.
Fabrikatet är Medel.
Är opererad av teamet vid Uppsala Akademiska.

Ärret är utmärkt med penna för att tydliggöra var och hur kirurgen lade snittet.
Det syddes med tjugo stygn.
Det hade varit roligt med operationsbilder men det var inget jag tänkte på då, hade liksom annat att tänka på.
Men en röntgenbild blev det i alla fall och innanför den markerade ramen ser man tråden som går in i snäckan, den s.k. cochlean.
Och det stora paketet till höger är själva mottagaren.

Inga kommentarer: